Defne yaprakları ve kartallar, Roma sanatında imparatorluk gücünün en yaygın iki sembolüydü. Çoğu zaman beraber kullanılırlardı, sözgelişi Augustus’un defne çelengi taktığı ve kartal tepeli bir asa tuttuğu resimde olduğu şeklinde.
Emperyal Gücün Sembolleri
Defne yaprakları ve kartallar, antik Roma’da zafer ve güçle ilişkilendirilirdi. Defne yaprakları çoğu zaman muzaffer generaller tarafınca giyilirdi ve kartallar, Roma tanrıları Jüpiter ve Mars’ın vücut bulmuş hali olarak görülürdü.
Kartal
Kartal, Roma’da imparatorluk gücünün bilhassa mühim bir simgesiydi. Tanrıların kralı Jüpiter’e mukaddes bir hayvandı ve çoğunlukla zafer ve fetihle ilişkilendirilirdi. Kartallar çoğunlukla Roma sikkelerinde, heykellerinde ve öteki sanat eserlerinde tasvir edilirdi.
Küre ve Asa
Küre ve asa, Roma sanatında imparatorluk gücünün öteki iki yaygın sembolüydü. Küre, Roma İmparatorluğunu temsil ediyordu ve asa otoritenin bir sembolüydü. Bu iki sembol, imparatorluk gücünün kuvvetli ve çağrıştırıcı bir görüntüsünü yaratmak için çoğu zaman defne çelengi ve kartalla birleştirilirdi.
Defne Çelengi
Defne çelengi zafer ve onurun simgesiydi. Geleneksel olarak muzaffer generaller ve sporcular tarafınca giyilirdi ve ek olarak imparatorların ve öteki mühim şahsiyetlerin heykellerini süslemek için kullanılırdı. Defne çelengi çoğu zaman imparatorluk gücünün kuvvetli ve çağrıştırıcı bir görüntüsünü yaratmak için kartal ve küre ile birleştirilirdi.
Oğlak Burcu
Oğlak, Roma sanatında imparatorluk gücünün bir öteki simgesiydi. İmparator Augustus’un burç işaretiydi ve çoğunlukla güç ve erkeklikle ilişkilendirilirdi. Oğlaklar çoğunlukla Roma paralarında, heykellerinde ve öteki sanat eserlerinde tasvir edilirdi.
Sfenks, aslan gövdeli ve hanımefendi başlı efsanevi bir yaratıktı. Çoğu zaman bilgelik ve güçle ilişkilendirilirdi. Sfenksler çoğu zaman Roma sikkelerinde, heykellerde ve öteki sanat eserlerinde tasvir edilirdi.
Medusa, yılan saçlı ve bakışlarıyla insanları taşa çevirme kabiliyetine haiz dişi bir canavar olan Gorgon’du. Medusalar çoğu zaman Roma sikkelerinde, heykellerde ve öteki sanat eserlerinde tasvir edilmiştir.
Chi-Rho, Roma imparatorları tarafınca çoğunlukla kullanılan bir Hristiyan sembolüydü. Yunanca Mesih kelimesinin ilk iki harfinden oluşuyordu. Chi-Rho, çoğu zaman Roma sikkelerinde, heykellerde ve öteki sanat eserlerinde tasvir ediliyordu.
S: Roma sanatında imparatorluk gücünün öteki sembolleri nedir?
A: Roma sanatında imparatorluk gücünün öteki sembolleri içinde fasces, aquila ve corona civica yer alır.
S: Defne çelenginin Roma sanatındaki önemi nelerdir?
A: Defne çelengi zafer ve onurun simgesiydi. Geleneksel olarak muzaffer generaller ve sporcular tarafınca giyilirdi ve ek olarak imparatorların ve öteki mühim şahsiyetlerin heykellerini süslemek için kullanılırdı.
S: Kartalın Roma sanatındaki önemi nelerdir?
A: Kartal, Roma’da imparatorluk gücünün bilhassa mühim bir simgesiydi. Tanrıların kralı Jüpiter’e mukaddes bir hayvandı ve çoğunlukla zafer ve fetihle ilişkilendirilirdi.
S: Roma sanatında küre ve asanın önemi nelerdir?
A: Küre ve asa, Roma sanatında imparatorluk gücünün öteki iki yaygın sembolüydü. Küre, Roma İmparatorluğunu temsil ediyordu ve asa otoritenin bir sembolüydü. Bu iki sembol, kuvvetli ve çağrıştırıcı bir imparatorluk imgesi yaratmak için çoğu zaman defne çelengi ve kartalla birleştirilirdi.
Hususiyet | Tarif |
---|---|
Kartal | Kartal, Roma sanatında imparatorluk gücünün bir simgesiydi. Çoğu zaman madeni paralarda, heykellerde ve öteki sanat eserlerinde tasvir edilirdi. Kartal, tanrıların kralı ve gökyüzünün hükümdarı olan Roma tanrısı Jüpiter ile ilişkilendirilirdi. |
Defne | Defne çelengi zafer ve zaferin simgesiydi. Çoğu zaman Roma imparatorları ve generalleri tarafınca askeri zaferlerini anmak için takılırdı. Defne çelengi bununla birlikte müzik, şiir ve kehanet tanrısı olan Roma tanrısı Apollon ile de ilişkilendirilirdi. |
Roma sanatı | Roma sanatı, Roma İmparatorluğu döneminde gelişen muhtelif ve değişik bir sanat biçimiydi. Roma sanatı, Yunan, Etrüsk ve Mısır sanatı da dahil olmak suretiyle muhtelif kültürlerden etkilenmiştir. Roma sanatı, Roma İmparatorluğu’nu ve yöneticilerini yüceltmek için kullanılmıştır. |
Sembolizm | Semboller, reel anlamlarının ötesinde muayyen bir anlamı olan nesneler, imgeler yahut eylemlerdir. Semboller, fikirleri yahut duyguları iletmek için kullanılabilir. Roma sanatında semboller çoğu zaman politik mesajları iletmek yahut Roma İmparatorluğu’nu ve yöneticilerini yüceltmek için kullanılırdı. |
Zafer | Zafer, muzaffer bir generalin savaştan dönüşünü kutlamak için Roma’da düzenlenen bir askeri geçit töreniydi. Zaferler, generalin ve birliklerinin onuruna düzenlenirdi ve ek olarak Roma İmparatorluğu’nu yüceltmek için kullanılırdı. |
II. Emperyal Gücün Sembolleri
Kartal ve defne çelengi, Roma sanatında imparatorluk gücünün en mühim sembollerinden ikisiydi. Kartal, tanrıların kralı Jüpiter’in bir simgesiydi ve bundan dolayı güç, kudret ve otoriteyle ilişkilendiriliyordu. Defne çelengi zaferin bir simgesiydi ve çoğu zaman Roma imparatorları tarafınca askeri zaferlerini anmak için giyilirdi.
Roma sanatında imparatorluk gücünün öteki sembolleri içinde küre ve asa, Oğlak, sfenks, Medusa ve Chi-Rho yer alıyordu. Küre ve asa, imparatorun yeryüzü üstündeki egemenliğinin ve komuta gücünün sembolleriydi. Oğlak, imparator Augustus ile ilişkilendirilen bir burçtu ve çoğu zaman saltanatının sembolü olarak kullanılıyordu. Sfenks, bilgeliği ve gücü temsil eden efsanevi bir yaratıktı ve çoğu zaman mabet ve sarayların girişlerini korumak için kullanılırdı. Medusa, ürkütücü bir yüze haiz bir Gorgon’du ve çoğu zaman bir koruma sembolü olarak kullanılırdı. Chi-Rho, imparator Konstantin tarafınca benimsenen ve Hristiyan imparatorluğu üstündeki egemenliğini temsil etmek için kullanılan bir Hristiyan sembolüydü.
III. Kartal
Kartal, Roma sanatında ve kültüründe kuvvetli bir semboldü. Çoğu zaman kartal başlı bir erkek olarak tasvir edilen Roma tanrısı Jüpiter ile ilişkilendirilirdi. Kartal ek olarak gücü, cesareti ve zaferi temsil ederdi. Çoğu zaman Roma paralarında, askeri standartlarda ve öteki imparatorluk sembollerinde kullanılırdı.
Roma sanatında, kartallar çoğu zaman pençelerinde bir yıldırım taşırken gösterilir. Bu, Jüpiter’in gök gürültüsü ve şimşek üstündeki gücüne bir göndermedir. Kartallar bazı zamanlar gagalarında bir defne çelengi ile de gösterilir. Bu, zafer kazanan Roma generallerine verilen defne çelengi ile gösterilir.
Kartal, Roma imparatorları içinde popüler bir semboldü. Madeni paralarında, mühürlerinde ve öteki imparatorluk giysilerinde kullanılırdı. Kartal ek olarak Roma lejyonlarının sancaklarında da yer alırdı. Roma askerlerine Roma İmparatorluğu’na hizmet etme ve onu koruma görevlerini hatırlatan bir simgeydi.
Kartal, Roma sanatında ve kültüründe kuvvetli ve çağrışımlı bir semboldü. Roma İmparatorluğu’nun enerjisini, cesaretini ve zaferini temsil ediyordu.
IV. Defne Çelengi
Defne çelengi, antik Roma’da zafer ve zaferin simgesiydi. Geleneksel olarak, allah Apollon’a mukaddes olduğu kabul edilen defne ağacının (Laurus nobilis) yapraklarından yapılırdı. Defne çelengi çoğu zaman muzaffer generaller ve atletler tarafınca takılırdı ve ek olarak tapınakları ve amme binalarını süslemek için kullanılırdı. Roma sanatında, defne çelengi çoğu zaman imparatorluk gücünün bir simgesi olarak tasvir edilir. Mesela, çoğu zaman imparatorlar ve imparatorluk ailesinin öteki üyeleri tarafınca takıldığı gösterilir. Defne çelengi ek olarak Roma dönemine ilişik bir takım madeni parada ve öteki nesnelerde de görülür.
Defne Çelengi
Defne çelengi, antik Roma’da zafer ve zaferin simgesiydi. Geleneksel olarak, allah Apollon’a mukaddes olan defne ağacının (Laurus nobilis) yapraklarından yapılırdı. Defne çelengi çoğu zaman muzaffer generaller ve atletler tarafınca takılırdı ve ek olarak heykelleri ve tapınakları süslemek için kullanılırdı. Roma sanatında, defne çelengi çoğu zaman zaferin ve gücün vücut bulmuş hali olarak görülen imparatorla ilişkilendirilirdi.
Defne çelengi, birçok değişik biçimde yorumlanmış karmaşa ve oldukça kıymetli bir semboldür. Roma sanatında, askeri zaferin, siyasal gücün yahut tanrısal lütfun sembolü olarak görülebilir. Defne çelengi, defne ağacının her daim yeşil olması sebebiyle ölümsüzlüğün sembolü olarak da görülebilir.
Defne çelengi, yüzyıllardır sanat ve edebiyatta kullanılan kuvvetli ve çağrışımlı bir semboldür. Zaferin, zaferin ve ölümsüzlüğün önemini hatırlatır.
VI. Oğlak
Oğlak, çoğu zaman Roma imparatorlarıyla ilişkilendirilen mitolojik bir yaratıktır. Balık kuyruğuna haiz bir keçi olarak tasvir edilir. Oğlak, güç, doğurganlık ve yenilenmenin sembolüdür. Ek olarak, Roma vakit tanrısı olan Satürn tanrısıyla da ilişkilendirilmiştir.
Oğlak burcu, Roma sanatında çoğunlukla imparatorluk gücünün sembolü olarak kullanılmıştır. Çoğu zaman madeni paralarda, heykellerde ve öteki sanat eserlerinde tasvir edilmiştir. Oğlak burcu ek olarak imparatorun ölüm üstündeki zaferinin ve sonsuz yönetiminin sembolü olarak kullanılmıştır.
Oğlak, tarih süresince birçok değişik kültürde kullanılan karmaşa ve kuvvetli bir semboldür. Güç, doğurganlık, yenilenme ve sonsuz yönetimin sembolüdür. Oğlak, imparatorun ölümlü olduğu halde yönetiminin sonsuz bulunduğunu hatırlatır.
VII. Sfenks
Sfenks, aslan gövdeli ve insan başlı mitolojik bir yaratıktır. Çoğu zaman bilgelik ve koruma ile ilişkilendirilir ve eski Mısır’da çoğunlukla güç ve otorite sembolü olarak kullanılırdı. Roma sanatında sfenks çoğu zaman imparatoru yahut öteki kuvvetli figürleri temsil etmek için kullanılır. Bazı zamanlar yeraltı dünyasının yahut ölümün sembolü olarak da kullanılır.
Sfenks, birçok değişik biçimde yorumlanmış karmaşa ve oldukça yönlü bir semboldür. Roma sanatında sfenks, imparatorun gücünün ve otoritesinin bir sembolü, yeraltı dünyasının bir koruyucusu yahut imparatorun kendi tanrısal doğasının bir temsili olarak görülebilir.
Medusa
Medusa, kendisine direkt bakan herkesi taşa çevirilmiş olduğu söylenen ürkütücü bir görünüme haiz dişi bir mahluk olan Gorgon’du. Roma sanatında Medusa, çoğu zaman bir koruma sembolü olarak tasvir edilirdi zira onun görüntüsünün fena ruhları uzaklaştırabileceğine inanılırdı. Medusa ek olarak zaferle de ilişkilendirilirdi zira Andromeda’yı bir deniz canavarından kurtaran kahraman Perseus tarafınca öldürülmüş olduğu söylenirdi.
Medusa, Roma sanatında çoğunlukla muhtelif şekillerde tasvir edilmiştir. Başı yana dönük olarak gösterilebilir, böylece yüzü görünmez. Alternatif olarak, başı öne dönük olarak gösterilebilir, yüzü çok kötü bir ifadeyle çarpıtılabilir. Medusa ek olarak çoğunlukla saç yerine yılanlar ve bir çift kanatla tasvir edilmiştir.
Medusa, Romalı sanatçılar için popüler bir mevzudu ve heykel, fotoğraf ve mozaikler de dahil olmak suretiyle muhtelif ortamlarda tasvir edildi. Medusa ek olarak madeni paralar için de popüler bir mevzudu ve Roma imparatorları tarafınca çıkarılan bir takım madeni parada yer aldı.
IX. Chi-Rho
Chi-Rho (☧), Yunanca Mesih kelimesinin (ΧΡΙΣΤΟΣ) ilk iki harfinin üst üste gelmesiyle oluşan erken devre Hristiyan sembolüdür. Çoğu zaman Hristiyanlığın sembolü olarak kullanılır ve bazı zamanlar Roma sanatında da görülür.
Chi-Rho’nun MS 4. yüzyılın başlarında, İmparator Büyük Konstantin döneminde Hristiyanlar tarafınca benimsendiği düşünülüyor. Konstantin’in MS 312’deki Milvian Köprüsü Muharebesi’nden ilkin Chi-Rho’nun bir vizyonunu görmüş olduğu ve ondan sonra bu sembolü şahsi amblemi olarak benimsediği söyleniyor.
Chi-Rho, 4. yüzyıldan itibaren Roma sanatında çoğunlukla bulunur. Çoğu zaman yuvarlak yahut oval bir çerçeve içerisinde tasvir edilir ve çoğu zaman haç ve balık şeklinde öteki Hristiyan sembolleriyle beraber bulunur.
Chi-Rho, Hristiyan sanatında ve mimarisinde mühim bir semboldür. Hristiyanlıkta Mesih’in merkezi rolünü hatırlatır ve ümit ve kurtuluşun sembolüdür.
Sual 1: Roma sanatında en sık rastlanan iki imparatorluk sembolü nedir?
Yanıt 1: Roma sanatında en sık rastlanan iki imparatorluk sembolü kartal ve defne çelengidir.
Sual 2: Kartal Roma sanatında neyi sembolize eder?
Yanıt 2: Kartal, güç, qüç ve zaferi simgeler.
Sual 3: Defne çelengi Roma sanatında neyi sembolize eder?
Yanıt 3: Defne çelengi zaferi, şanı ve ölümsüzlüğü simgeler.
0 Yorum