- II. Çin görünüm resmi
- III. Çin görünüm resminin unsurları
- III. Çin görünüm resminin unsurları
- V. Meşhur Çinli görünüm ressamları
- VI. Çağıl çağda Çin görünüm resmi
- VII. Batı’da Çin görünüm resmi
- Çin görünüm resminin öteki sanat biçimleri üstündeki tesiri
- IX. Gezinsel bir albeni merkezi olarak Çin görünüm resmi
II. Çin görünüm resmi
III. Çin görünüm resminin unsurları
IV. Çin görünüm resminin teknikleri
V. Meşhur Çinli görünüm ressamları
VI. Çağıl çağda Çin görünüm resmi
VII. Batı’da Çin görünüm resmi
VIII. Çin görünüm resminin öteki sanat biçimleri üstündeki tesiri
IX. Gezinsel bir albeni merkezi olarak Çin görünüm resmi
Sık Sorulan Sorular
Antet | Özellikler |
---|---|
Çin görünüm resmi |
* Geleneksel Çin fırçası ve mürekkebini kullanır |
Shanshui |
* Bir tür Çin görünüm resmi |
Manzara sanatı |
* Naturel manzaraları tasvir eden bir sanat türü |
Zen sanatı |
* Zen Budizm’inden esinlenen bir Japon sanat türü |
Tabiat resmi |
* Naturel manzaraları tasvir eden bir sanat türü |
II. Çin görünüm resmi
Çin görünüm resminin 2.000 yılı aşkın bir süreye dayanan uzun ve varlıklı bir zamanı vardır. Çin görünüm resminin en eski örnekleri Shang hanedanlığından (MÖ 1600-1046) kalma çanak çömlek ve bronz kaplarda bulunur. Bu resimler çoğu zaman bayağı, stilize edilmiş formları ve yürekli renklerin kullanımıyla karakterize edilir.
Zhou hanedanlığı (MÖ 1046-256) döneminde Çin görünüm resmi daha kompleks ve doğalcı formlar geliştirmeye başladı. Bu kısmen Çin ile Hindistan ve Orta Asya şeklinde öteki kültürler arasındaki artan temastan kaynaklanıyordu. Bu zamanda Çin görünüm resmi Budizm ve Taoizm şeklinde daha dini temaları da içermeye başladı.
Tang Hanedanlığı (MS 618-907) Çin görünüm resminin altın çağı olarak kabul edilir. Bu zamanda, Wang Wei ve Li Sixun şeklinde Çinli görünüm ressamları tarihin en meşhur ve müessir görünüm resimlerinden kimilerini yarattılar. Bu resimler, kırılgan fırça darbeleri, fer ve gölge kullanması ve naturel dünyanın güzelliğini soruşturma kabiliyetleriyle karakterize edilir.
Song hanedanlığı (MS 960-1279), Tang hanedanlığı döneminde gelişen eğilimlerin devam ettiğini görmüş oldu. Guo Xi ve Mi Fu şeklinde Çinli görünüm ressamları fer ve gölge kullanımını geliştirmeye devam ettiler ve ek olarak bakış açısı kullanması şeklinde yeni teknikler denemeye başladılar.
Yuan Hanedanlığı (1271-1368 CE) Çin’de görünüm resminin popülaritesinde bir düşüş görmüş oldu. Bu kısmen Moğolların Çin’i fethetmesinden kaynaklanıyordu ve bu da siyasal istikrarsızlık ve ekonomik güçlük dönemine yol açtı. Sadece birtakım Çinli görünüm ressamları bu zamanda çalışmaya devam ettiler ve birtakım mühim sanat eserleri ürettiler.
Ming hanedanlığı (MS 1368-1644) Çin’de görünüm resmine olan ilginin tekrar canlandığını görmüş oldu. Bu zamanda, Shen Zhou ve Wen Zhengming şeklinde Çinli görünüm ressamları tarihin en güzel ve etkisi altına alan görünüm resimlerinden kimilerini yarattı. Bu resimler, kırılgan fırça darbeleri, ayrıntılara yayınlanan ihtimam ve naturel dünyanın güzelliğini soruşturma kabiliyetleriyle karakterize edilir.
Qing hanedanı (1644-1912 CE), Ming hanedanı esnasında gelişen eğilimlerin devam ettiğini görmüş oldu. Wang Hui ve Wu Wei şeklinde Çinli görünüm ressamları güzel ve etkisi altına alan görünüm resimleri üretmeye devam etti. Sadece Qing hanedanı bununla beraber Çin’de Batı seçimi görünüm resminin yükselişine de şahit oldu. Bu kısmen Çin ile Batı arasındaki artan temastan kaynaklanıyordu ve ek olarak Çin’de Batı kültürünün artan tesirini yansıtıyordu.
Çağıl çağda (1912-günümüz) Çin’de görünüm resmine olan alaka devam etti. Qi Baishi ve Xu Beihong şeklinde Çinli görünüm ressamları 20. yüzyılın en mühim ve müessir görünüm resimlerinden kimilerini yarattılar. Bu resimler, yürekli renklerin kullanması, dinamik fırça darbeleri ve naturel dünyanın güzelliğini soruşturma kabiliyetleriyle karakterize edilir.
III. Çin görünüm resminin unsurları
Çin görünüm resminin unsurları, insanoğlu ve tabiat içinde ahenk yaratmayı amaçlayan bir Çin felsefesi olan feng shui ilkelerine dayanmaktadır. Feng shui’nin amacı, sıhhat, zenginlik ve mutluluğa elverişli bir alan yaratmaktır.
Feng shui’nin beş elementi odun, ateş, toprak, metal ve sudur. Bu elementler Çin görünüm resimlerinde şu şekillerde temsil edilir:
- Ahşap: ağaçlar, bitkiler ve öteki nebat örtüsü
- Ateş: dağlar, volkanlar ve öteki sıcaklık kaynakları
- Dünya: dağlar, kayalar ve öteki arazi yöntemleri
- Metal: su, bulutlar ve öteki rutubet kaynakları
- Su: nehirler, göller ve öteki su kütleleri
Beş element devamlı bir akış halindedir ve devamlı olarak birbirleriyle etkileşim halindedir. Bu etkileşim, hem güzel bununla beraber ahenkli, dinamik ve devamlı değişen bir görünüm yaratır.
Çin görünüm ressamları resimlerini yaratmak için muhtelif teknikler kullanırlar. Bu teknikler şunları ihtiva eder:
- Fırça emek vermesi: değişik efektler yaratmak için değişik tipte fırçaların kullanılması
- Mürekkep: Değişik gri tonları kurmak için değişik mürekkep türlerinin kullanılması
- Yıkama: Yumuşak, bulanık bir tesir yaratmak için suyun kullanılması
- Kuru fırça: Dokulu bir tesir yaratmak için kuru fırça kullanması
- Scumbling: Puslu bir tesir yaratmak için hafifçe bir dokunuş kullanma
Çin görünüm resimleri çoğu zaman sembolizm kullanımıyla karakterize edilir. En yaygın semboller şunlardır:
- Dağlar: Güç, qüç ve uzun ömürlülüğü temsil eder
- Su: Saflığı, huzuru ve bilgeliği temsil eder
- Ağaçlar: Hayatı, büyümeyi ve refahı temsil eder
- Kuşlar: özgürlüğü, mutluluğu ve iyi şansı temsil eder
- Çiçekler: güzelliği, sevgiyi ve mutluluğu temsil eder
Çin görünüm resimleri, Çin’in varlıklı kültürünü ve tarihini yansıtan güzel ve benzeri olmayan bir sanat biçimidir. Bütün hayattaki insanoğlu için bir esin ve güzellik deposudur.
III. Çin görünüm resminin unsurları
Çin görünüm resminin unsurları, naturel hayattaki enerji akışıyla ilgilenen bir Çin felsefesi olan feng shui ilkelerine dayanır. Feng shui’nin beş unsuru toprak, su, ateş, odun ve metaldir. Bu unsurlar Çin görünüm resimlerinde muayyen renkler, şekiller ve sembollerin kullanımıyla temsil edilir.
Toprak, sarı renk, kare şekli ve dağ sembolü ile temsil edilir. Su, mavi renk, daire şekli ve dere ya da göl sembolü ile temsil edilir. Ateş, kırmızı renk, üçgen şekli ve alev sembolü ile temsil edilir. Tahta, yeşil renk, dikdörtgen şekli ve ağaç sembolü ile temsil edilir. Metal, beyaz renk, altıgen şekli ve madeni para sembolü ile temsil edilir.
Bu beş element, Çin görünüm resimlerinde naturel dünya ile insan dünyası içinde bir balans ve ahenk yaratmak için kullanılır. Çin görünüm resminin amacı hem güzel bununla beraber anlamlı bir fotoğraf yaratmaktır.
V. Meşhur Çinli görünüm ressamları
Birçok meşhur Çin görünüm ressamı vardır, bunlardan bazıları şunlardır:
- Gu Kaizhi (344-406)
- Wang Wei (701-761)
- Li Cheng (919-967)
- Fan Kuan’ı (990-1030)
- Guo Şi (1020-1090)
- Ni Zan (1301-1374)
- Huang Gongwang (1269-1354)
- Wu Zhen (1280-1354)
- Shen Zhou (1427-1509)
- Dong Qichang (1555-1636)
Bu ressamların tamamı shan shui türünün ustaları olarak kabul edilir ve eserleri yüzyıllardır Çin görünüm resminde müessir olmuştur. Resimleri çoğu zaman kırılgan fırça darbeleri kullanması, ayrıntılara gösterdikleri ihtimam ve naturel dünyanın güzelliğini soruşturma kabiliyetleriyle karakterize edilir.
VI. Çağıl çağda Çin görünüm resmi
Çin görünüm resmi, Qi Baishi (1864-1957) ve Xu Beihong (1895-1953) şeklinde sanatçıların Çin manzaralarının güzelliğini eline geçiren çarpıcı sanat eserleri yaratmasıyla çağıl çağda gelişmeye devam etti. Qi Baishi mürekkep resminin ustasıydı ve eserleri bayağı fakat etkisi altına alan tarzlarıyla karakterize edilir. Xu Beihong daha eklektik bir sanatçıydı ve resimleri geleneksel mürekkep resimlerinden Batı tarzında yağlı boya resimlere kadar uzanıyordu. Hem Qi Baishi bununla beraber Xu Beihong, Çin görünüm resmini daha geniş bir kesime ulaştırmada müessir oldular ve eserleri bugün sanatçılara esin vermeye devam ediyor.
VII. Batı’da Çin görünüm resmi
Çin görünüm resmi, Rönesans’tan günümüze Batı sanatı üstünde derin bir etkiye haiz olmuştur.
Rönesans’ta, Leonardo da Vinci ve Albrecht Dürer şeklinde İtalyan sanatçılar Çin görünüm resimlerinin gerçekçiliğinden ve güzelliğinden esin aldılar. Bakış açısı kullanması ve naturel manzaraların tasviri şeklinde Çin görünüm resminin unsurlarını kendi çalışmalarına dahil etmeye başladılar.
18. yüzyılda, İngiliz sanatçı William Turner da Çin görünüm resminden etkilenmişti. Bilhassa Çin resimlerinde mürekkep ve yıkama kullanımına alaka duymuştu ve kendi çalışmalarında bu teknikleri denemeye başladı.
20. yüzyılda Çin görünüm resmi, Amerikalı ressam Mark Rothko ve Fransız ressam Jean-Paul Riopelle şeklinde Batılı sanatçıları etkilemeye devam etti. Bu sanatçılar Çin görünüm resminin soyut niteliklerine çekildiler ve bu nitelikleri kendi çalışmalarına dahil etmeye başladılar.
Günümüzde Çin görünüm resmi Batılı sanatçılar için bir esin kaynağı olmaya devam ediyor. Naturel dünyaya dair benzersiz bir görüş açısı sunan varlıklı ve muhtelif bir gelenektir.
Çin görünüm resminin öteki sanat biçimleri üstündeki tesiri
Çin görünüm resmi, hem Çin’de bununla beraber dünyada öteki sanat formları üstünde derin bir etkiye haiz olmuştur. Çin’de, figür resmi ve portre şeklinde öteki fotoğraf türlerinin yanı sıra kaligrafi ve öteki sanat formlarının gelişimini etkilemiştir. Çin haricinde, Japonya, Kore ve öteki Şark Asya ülkelerinin yanı sıra Avrupa ve ABD Birleşik Devletleri’nde görünüm resminin gelişimini etkilemiştir.
Çin görünüm resminin öteki sanat biçimlerini etkilemesinin en mühim yollarından biri sembolizm kullanımıdır. Çin görünüm ressamları çoğu zaman dağlar, nehirler ve ağaçlar şeklinde naturel unsurları, Dao (Yol) ya da yin ve yang şeklinde soyut kavramları temsil etmek için kullanmışlardır. Sembolizmin bu kullanması, naturel dünyanın kendilerine has yorumlarını yaratmak için bunu kullanan öteki kültürlerdeki sanatçılar tarafınca benimsenmiştir.
Çin görünüm resminin öteki sanat biçimlerini etkilemesinin bir öteki mühim yolu da fırça darbelerinin kullanımıdır. Çin görünüm ressamları, resimlerinde bir hareket ve atmosfer duygusu yaratmak için kullandıkları oldukca muhtelif fırça darbeleri geliştirdiler. Fırça darbelerinin bu kullanması, kendi benzersiz fotoğraf stillerini yaratmak için kullanan öteki kültürlerdeki sanatçılar tarafınca benimsenmiştir.
Çin görünüm resmi, renk kullanımıyla öteki sanat biçimlerini de etkilemiştir. Çin görünüm ressamları sınırı olan bir renk paleti kullanmışlardır, sadece bu renkleri resimlerinde bir ahenk ve balans duygusu yaratmak için oldukca incelikli ve nüanslı bir halde kullanmışlardır. Bu renk kullanması, kendi benzersiz renk paletlerini yaratmak için bunu kullanan öteki kültürlerdeki sanatçılar tarafınca benimsenmiştir.
Netice olarak, Çin görünüm resminin hem Çin’de bununla beraber dünyada öteki sanat formları üstünde derin bir tesiri olmuştur. Figür resmi ve portre şeklinde öteki fotoğraf türlerinin yanı sıra kaligrafi ve öteki sanat formlarının gelişimini etkilemiştir. Ek olarak Japonya, Kore ve öteki Şark Asya devletlerinde ve Avrupa ve ABD Birleşik Devletleri’nde görünüm resminin gelişimini etkilemiştir. Çin görünüm resminin öteki sanat formları üstündeki tesiri, güzelliğinin, gücünün ve kalıcı çekiciliğinin bir kanıtıdır.
IX. Gezinsel bir albeni merkezi olarak Çin görünüm resmi
Çin görünüm resimleri Çin’de popüler bir gezinsel albeni merkezidir ve ülkedeki birçok müze ve sanat galerisi shan shui resimleri sergilerine ev sahipliği yapar. Bu resimlerde tasvir edilen manzaralar çoğu zaman soluk kesici güzelliktedir ve ziyaretçiler bu tarz şeyleri yaratan ressamların sanatını ve becerisini takdir edebilir. Ek olarak, Çin görünüm resimleri Çin’in evveliyatına ve kültürüne bir bakış sağlayabilir ve ziyaretçilerin Çin topluluğunda tabiatın önemini anlamalarına destek olabilir.
Çin görünüm resimlerinin en oldukca alaka görmüş olduğu gezinsel yerlerden bazıları şunlardır:
- Tayvan’ın Taipei kentindeki Milli Saray Müzesi, aralarında oldukca sayıda shan shui tablosunun da bulunmuş olduğu geniş bir Çin fotoğraf koleksiyonuna ev sahipliği yapıyor.
- Ek olarak, aralarında oldukca sayıda shan shui tablosunun da bulunmuş olduğu geniş bir Çin fotoğraf koleksiyonuna haiz olan Şanghay Müzesi.
- Dünyanın en büyük Çin sanatı koleksiyonuna ev sahipliği meydana getiren Çin’in Pekin kentindeki Saray Müzesi, oldukca sayıda shan shui tablosunu da yer ediniyor.
- Çin’in Pekin kentinde bulunan ve UNESCO Dünya Mirası Sıralaması’nde yer edinen Yaz Sarayı, meşhur Çinli görünüm ressamları tarafınca resmedilen oldukca sayıda güzel bahçeye ev sahipliği yapıyor.
- Çin’in Anhui eyaletindeki Huangshan Dağları, olağanüstü manzaralarıyla ünlüdür ve çoğunlukla shan shui resimlerinde tasvir edilir.
- Çin’in Guangxi eyaletindeki Guilin Dağları da olağanüstü manzaralarıyla ünlüdür ve çoğunlukla shan shui resimlerinde tasvir edilir.
Çin görünüm resmi, benzersiz ve unutulmaz bir yolculuk deneyimi sağlayabilen güzel ve çağrışımlı bir sanat biçimidir. Çin’e bir yolculuk planlıyorsanız, ülkenin birçok müzesini ve sanat galerisini ziyaret etmek ve Çin görünüm resminin güzelliğini ilk elden deneyimlemek için ne olursa olsun süre ayırın.
1. Shan shui nelerdir?
Shan shui, tam anlamıyla “dağ suyu” anlamına gelen bir Çince terimdir. Song hanedanlığı (960-1279) döneminde Çin’de ortaya çıkan bir tür görünüm resmi demektir. Shan shui resimleri çoğu zaman dağlar, nehirler, ormanlar ve şelaleler şeklinde naturel manzaraları tasvir eder. Çoğu zaman sanatçının tinsel ya da felsefi inançlarını anlatım etmek için kullanılırlar.
2. Shan shui resimleri yaratmak için kullanılan değişik teknikler nedir?
Shan shui resimleri yaratmak için kullanılan birçok değişik teknik vardır. En yaygın olanlardan bazıları şunlardır:
Guaj: Guaj, pürüzsüz, mat bir yüzey kurmak için kullanılan bir tür opak sulu boyadır. Çoğu zaman shan shui resimlerinde detaylar ve vurgular için kullanılır.
Mürekkep: Mürekkep, daha akışkan, anlatım edici bir fotoğraf stili yaratmak için kullanılan bir pigment türüdür. Çoğu zaman shan shui resimlerinin genel kompozisyonu için kullanılır.
Yıkama: Yıkama, yumuşak, sisli bir tesir yaratmak için uygulanan ince bir boya tabakasıdır. Çoğu zaman shan shui resimlerinde sema ya da su yaratmak için kullanılır.
Kuru fırça: Kuru fırça, boyanın fırçaya kuru ve dokulu bir halde uygulanmış olduğu bir tekniktir. Çoğu zaman shan shui resimlerinde kayaların ya da ağaçların dokusunu kurmak için kullanılır.
3. Shan shui resimlerinin sembolizmi ve anlamı nelerdir?
Shan shui resimleri varlıklı bir sembolizme ve algılama haizdir. En yaygın sembollerden bazıları şunlardır:
Dağlar: Dağlar çoğu zaman güç, qüç ve uzun ömürle ilişkilendirilir. Ek olarak psikolojik alemi ya da gökleri temsil edebilirler.
Nehirler: Nehirler çoğu zaman hayat, doğurganlık ve refahla ilişkilendirilir. Ek olarak dönemin akışını ya da hayat yolculuğunu da temsil edebilirler.
Ormanlar: Ormanlar çoğu zaman sulh, refah ve uyumla ilişkilendirilir. Ek olarak naturel dünyayı ya da hayat ve ölüm döngüsünü temsil edebilirler.
0 Yorum